Shockwavebehandling

FysioDanmark Ringsted tilbyder Shockwave behandling
x

Vi har rigtig mange års erfaring i anvendelse af shockwavebehandling. Vi var blandt de første i landet til at arbejde med shockwave og vi har arbejdet med flere forskellige former for shockwave og arbejder nu med en kombination af forskellige shockwave teknologier og teknikker.

Vi anvender det mest avancerede shockwave udstyr med den nyeste teknologi. Teknologien hedder ekstrakorporal shockwave (ESWT) også kaldet fokuseret shockwave. Denne teknologi udmærker sig ved, at der kan behandles præcist og dybt i vævet, med en meget høj intensitet. Vores udstyr kan der udover også levere fokuseret lineær shockwave, hvilket bevirker at der kan behandles med en meget høj volumen.

Hvad kan man behandle med shockwave

Vi har rigtig gode erfaringer med shockwavebehandling af bl.a.

• Achillessenebetændelse
  • Hælspore / svangsene irritation
  • Løberknæ
  • Springerknæ
  • Tennisalbue
  • Golfalbue
  • Skinnebensbetændelse
  • Kroniske senevævsforandringer
  • Forkalkning og forbening af senevæv og slimsække

Afhængigt af den anvendte teknologi og teknik, kan shockwave anvendes effektivt til rigtig mange andre forskellige muskuloskeletale problemer.

Sådan virker shockwavebehandling

De højfrekvente shockbølger øger blodgennemstrømningen og dannelsen af nye blodkar, ligesom de nedbryder tilkalkning i sener og væv. Samtidig stimuleres cellerne til at danne nye collagene fibre. Alle disse faktorer er med til at fremskynde den naturlige helingsproces.
Effekten af shockwavebehandling er veldokumenteret i litteraturen.

Efter ca. tre behandlinger oplever op til 85 % af patienterne, at deres smerter mildnes eller helt forsvinder.

Sådan foregår shockwavebehandling

Ud fra skadens type og omfang indstilles behandlingsparametre og applikationshoved.
Det skadede område påføres kontaktgel og applikationshovedet bevæges i området.
Selve shockwavebehandlingen varer 5-10 minutter og behandlingen er for de fleste patienter mere eller mindre smertefuld.

Behandlingen gentages typisk 3-5 gange med 1-2 uger imellem behandlingerne (kompleks og langvarige problemstillinger typisk 6 til 12 behandlinger), hvorefter selve neurovaskulariseringen samt regenereringen af vævet går i gang. Det vil sige, at vævet begynder at bygge sig selv op igen og dermed reparerer den skade, der er opstået i vævet. Denne fase kan vare op til 12 uger, hvori du kan have behov for supplerende behandlinger. Afhængig af hvordan din krop reagerer på behandlingen vil du i samråd med fysioterapeuten få lagt et træningsprogram for den efterfølgende genoptræning af vævet.

Shockwavebehandling betragtes som en sikker behandlingsmetode med kun få lokale og forbigående bivirkninger, -så som smerte under selve behandlingen og deraf følgende ømhed og uro i kortere tidsrum efter behandlingen. Der kan opstå væskeansamling og rødme i huden i behandlingsområdet. Dette varer typisk én til to dage efter behandlingen. Der kan desuden opstå blodansamlinger på grund af den kraftige vævspåvirkning.

Se priser her.
Der ydes ikke tilskud fra den offentlige sygesikring. Sygeforsikring danmark yder tilskud til den fysioterapeutiske konsultation.